Ven. Vadzsramálá:
Tradíciók együttműködése
Őszentsége Drikung Kjabgön Csecang Thinlei Lhundup a Maitreya Mandala szellemi védnöke lett. Mi a jelentősége ennek és milyen következményei vannak ránk nézve?
Rendünk alapítójának, Govinda lámának szándéka szerint az Arya Maitreya Mandala egy tibeti tanítók által kialakított vadzsrajána szangha. E most létrejött védnökség révén mi a Govinda láma által kijelölt utat követjük, hiszen ugyanazzal a tibeti hagyománnyal ápoljuk a kapcsolatot, amely neki oly sokat jelentett és oly sokat adott. Őszentsége a védnökségi ünnepségen elmondott beszédében kifejtette, hogy nagyra becsüli Govinda lámát és munkásságát, olyan embernek nevezve őt, aki zsenialitásával hidat tudott emelni Kelet és Nyugat között, és aki a tibeti buddhizmus előtt megnyitotta a Nyugatra vezető kaput. Őszentsége elmondta azt is, hogy emiatt vállalta el örömmel a szellemi védnökséget.
Tibeti mestereinek tanításai és beavatásai révén Govinda láma szorosan kapcsolódott ennek a hagyományvonalnak az eleven szellemi áramlatához, elkötelezte magát neki és ez inspirálta legfontosabb műveit is. A kapott tanításokat az európai hagyományok fényében próbálta meg feldolgozni és ezek kifejtéséhez olyan nyelvet igyekezett találni, amely lehetővé teszi a nyugati emberek számára, hogy a vadzsrajána szemléletében és módszereiben el tudjanak mélyülni. Bölcs döntést hozott, amikor csak az alapvető és lényeges elemekre szorítkozott, mert egyúttal azt is felismerte, hogy a nyugatiak számára nehézségekbe ütközhet a tibeti buddhizmus bonyolult és összetett formáinak a befogadása. Tudatában volt annak, hogy a teljes hagyománynak csupán csak a töredékét volt képes magáévá tenni.
Művei hatalmas mennyiségű nyersanyagot adnak utunkon való munkálkodásunkhoz, ugyanakkor kiegészítésre és továbbfejlesztésre várnak az általa 1970-ben meghatározott célok szellemében. Ennek alapján, a vadzsrajána tradícionális alapjaira építve a gyakorlás olyan módszereit kell kialakítani, amelyek a nyugati ember számára is használhatóak.
A szellemi védnökség révén megújítjuk a Kagyü vonalhoz fűződő kapcsolatunkat, s ezzel közvetlen hozzáférést biztosítunk e tradícionális alapokhoz. Ceremóniája során Őszentsége egyértelműen kiemelte a mi hagyományunk autonómiáját: tehát e védnökség nem jelenti azt, hogy a Maitreya Mandala beolvadna a Drikung Kagyü vonalba. Sőt, ő inkább azt szeretné, ha a saját erősségeinket ápolnánk, és párbeszédet folytanánk más hagyományokkal. Most a mi feladatunk az, hogy a Kagyü értékes tanításait a saját vonalunkba illesszük, ám ez nem történhet másként, csakis tapasztalatcsere révén. Govinda láma egész életét erre áldozta, de a tanítások átvétele és integrálása korántsem tekinthető befejezettnek, ezért arra bátorítok mindenkit, hogy mi magunk is vegyünk részt e munkában!
Ha feltesszük magunknak a kérdést, hogy a Drikung vonallal létesített kapcsolat hogyan is valósuljon meg, talán legtöbben konkrét, megfogható projektekre gondolnak. E kapcsolat igazi haszna számunkra nem annyira materiális, hanem sokkal inkább szellemi szinten jelenik meg. Új energiákat mozgósít és megerősíti, visszaigazolja spirituális irányultságunkat. Összeköt bennünket Őszentségével, vagyis egy olyan tibeti mesterrel, aki – a "Nagy Sravaszti Projektjével“ – Govinda láma azon nyolcvan évvel ezelőtti tervét követi, amely a Nemzetközi Buddhista Unió életre keltésével kívánta támogatni az együttműködést valamennyi buddhista hagyomány között.
Az, amikor Őszentsége a Dharma lényegét magyarázza, sokféle úton-módon nyújthat számunkra inspirációt. Noha ő egy széles körben elterjedt tibeti hagyomány feje, mégis saját tapasztalatból tudja, hogy mennyire nehéz megfelelni a dharma tanulmányok által támaszott követleményeknek, milyen erőfeszítéseket kíván gyakorolni a hétköznapi élet körülményei között, a munka és család mellett. Neki sikerült minden tapasztalatát – mind a monasztikus kereteken belülit, mind pedig az azon kívülit – beemelnie a Dharma gyakorlásának új szemléletébe. Ő bizonyságot mutat számunkra, hogy a Dharmát igenis integrálni lehet a modern világba, méghozzá olyan előremutató és meghatározó projektek révén, amelyek támogatják a tanítások tanulmányozását és gyakorlatba ültetését, és amelyek elősegítik a buddhisták közötti párbeszédet, valamint a sürgető társadalmi változásokra is ösztönzően hatnak. Az általa elindított projektekkel kapcsolatba kerülve megtapasztalhattuk, hogy a közösség számára milyen csodás eredményekhez vezet az eltökéltség és a közös cselekvés. Amit ő a buddhista Ázsiáért és ennek részeként a Himalája régióért tesz, azt kell nekünk a saját körülményeinknek megfelelően itt Európában megtennünk.
Mindezek alapján ez a szellemi védnökség nem csökkenti munkánk terhét, hanem inkább fokozott aktivitásra és még több erőfeszítésre sarkall bennünket. Govinda lámához hasonlóan olyan edénnyé kell válnunk, amely képes magába fogadni a hagyomány minden kincsét, és aztán a saját gyakorlásunk segítségével a Dharma olyan speciális szemléletét kell kifejlesztenünk, amelyre itt Nyugaton szükség van. Ez nem leegyszerűsítést, vagy redukciót jelent, hanem épp ellenkezőleg, azokkal a forrásokkal való szoros kapcsolatot, amelyek most a maguk teljességében elérhetőek a számunkra.
Kövessük tehát Őszentsége példáját és igazodjunk a Dharma lényegéhez, hogy így e két szangha találkozása hatást gyakorolhasson a saját közösségeink életére!