Skip to content

A szó elégtelensége

A szavak félrevezetőek: egyrészt mivel ugyanazt a dolgot, vagy ugyanazon tapasztalást különböző módokon képesek leírni, másrészt mivel ugyanazon kifejezést különböző értelmezésben és különböző célok érdekében használják.
A szó elégtelensége

A Lankavatara szútrában ezt olvassuk:„A tanítvány ne ragaszkodjék a betűhöz, a szavakhoz, mivel azok nem tökéletesen fedik az értelmet: a betű nem azonos az igazsággal. Ha az ember ujjával rámutat valamire, úgy tévedés volna a mutató ujjat ama dolognak tekinteni, amelyre mutat. Hasonlóképpen a tudatlanok és együgyűek, akár a gyermekek, képtelenek feladni ama téves nézetüket, hogy a szó ujjhegyében benne foglaltatik maga az értelem.”

A szavak félrevezetőek: egyrészt mivel ugyanazt a dolgot, vagy ugyanazon tapasztalást különböző módokon képesek leírni, másrészt mivel ugyanazon kifejezést különböző értelmezésben és különböző célok érdekében használják. 

Ama negatív magatartás, melyet az ortodox buddhistáknak az Upanisádokkal és a Védantával szemben tanúsítanak, az rendszerint a másik rendszerrel szembeni tudás hiányán alapszik, vagy azon a naiv elképzelésen, hogy azonos szavak azonos jelentéssel bírnak. Illetve azon, hogy azok a kijelentések, melyek verbális kifejezésekben a buddhista filozófia bizonyos megfogalmazásainak ellentmondanak, szükségszerűen kizárják egymást. Egy ilyen, tisztán skolasztikus magatartás a felszínt, a verbális kifejezést fontosabbnak tartja, mint az alapot képező tapasztalást, vagy vallásos élményt.

Keyserling nagyon helyesen jegyezte meg az Egy filozófus útinaplója című könyvében azt, hogy: „A nyugati ember a gondolkodásból, induktíve és deduktíve differenciálóan és integrálóan halad előre, míg az indiai feltételtől feltételre, állapotról állapotra. Az előbbi egyre magasabbra és magasabbra emelkedik az absztrakció birodalmában, a külön-fogalmaktól általános fogalmakhoz, ezektől pedig az ideákhoz – míg az utóbbi  állandóan változtatja tudatformáját. Természetesen ő is objektíválta azt, amit a különböző síkokon átélt és formákba öltöztette; ezek a fogalmak gyakran azonosak a mieinkkel, már ami a szavakat illeti. Az indiaiak is beszélnek az abszolútról. Miközben azonban ez a fogalom, ami számunkra az absztrakció egy bizonyos fokozatát ábrázolja, az indiai számára egy szubjektíve átélt állapot objektív visszaadását jelzi. Ezért tehát valójában nem identitással (azonossággal), hanem összemérhetetlenséggel van dolgunk. Az Atman az indiai számára nem értelem szerinti idea, hanem egy elérhető tudatnívó leírása; a purusa nem egy elképzelt világ lelke, hanem egy tapasztalási-principium és így tovább.”

Ezért például gyermek naívságra vall az Upanisádok Atman élményét a naiv én-fogalommal egy síkra helyezni, melyik utóbbit a Buddha An-atta tanában joggal utasítja el. Az Upanisádok útja és a Buddha útja sokban különböznek egymástól: az olyan emberek, akik félúton állnak meg, természetesen egymásnak ellentmondó „helyen” állanak. Hasonlóan ahhoz a két utazóhoz, akik egyazon helyről kiindulva ellentétes irányban kerülik meg a Földet. A cél azonos, amennyiben végigjárjuk az utat, bár ha nem is találunk azokra azonos szavakat, minthogy szavaink utunk élményeitől és az „irányuktól” függőek.

Ha egy olyan emberrel találkozunk akiről tudjuk, cselekedetei, jelleme, szellemi nagysága és integritása alapján, hogy elérte a tökéletes felszabadulást, nem volna-e balgaság tőlünk, ha egy megtagadnánk tőle az elismerést csak azért, mert tanításaiban olyan új kifejezésmódot használ, ami a mienktől különbözik?!

Éppen a Buddha érdeme volt, hogy az igazságot olyan új, univerzális módon körvonalazta, hogy azt a legkülönbözőbb népekhez és kultúrákhoz tartozó emberek is megérthették, magukévá tehették és megvalósíthatták. Ezt az érdemet semmiképpen sem kisebbíti annak a tények elismerése, hogy a Buddha fellépése előtt is léteztek hatalmas bölcsek és szentek, akik végigküzdötték magukat a legmagasabb megvalósulásig, és hogy hasonlóképpen utána is voltak sokan olyanok, akik ugyanazon, hasonló, sőt talán teljesen eltérő utakon érték el a szabadulás legmagasabb célját.

A buddhizmus és minden élő vallás számára a legveszélyesebb a kis szekták ortodox magatartása, az, hogy képviselői kijelentik: egyedüli birtokosai a tiszta tanításoknak, és hogy azt hiszik magukról hogy az ő útjuk az egyetlen út. Minél becsületesebben igyekszünk másokat megérteni, annál inkább leszünk képesek önmagunkat megismerni. A minden igazán naggyal szemben tanúsított alázat a gyökere a bennünk rejlő minden nagyságnak. Akiben megvan ez az alázat, abban egyidejűleg a tisztelet is létrejön a tökéletesedéshez vezető minden szellemi kifejezésmód és út belső formája és ön-törvényűsége iránt. Nincs nagyobb bűn a szellem ellen, mint hogy a szellemi kifejezésformák összeelegyítésével minden értéket ellaposítanak és egyenlővé tesznek. Ezek éppen olyan kevéssé kicserélhetők, mint a különböző egyének testrészei, mivel az organikus növekedés produktumai és nem valamely  tökéletlen mechanizmus puszta  alkatrészei.

De amennyire képtelenség fizikailag egyidőben több úton járni, úgy képtelenség egyidőben a szellemi praxis különböző útjait követni. Amikor elismerjük minden más út helyességét és értelmét, akkor akkor ki kell választanunk saját utunkat, amelyen haladni akarunk és amelyet konzekvensen végig is kell járnunk. Célhoz csak így juthatunk. Aki ugyanis félúton megfordul, hogy más úttal kísérletezzék, annak mindent újra az elején kell kezdenie. És minél gyakrabban változtatjuk az irányt, annál később juthatunk célhoz. A különböző utak ismerete azonban hozzásegít saját utunk tisztább megismeréséhez is.

Lama Anagarika Govinda, Meditációs gondolatok, 28

Kapcsolódó cikkek
Buddhista sztúpa, Lílávadzsra
A sztúpa egy olyan kultikus építmény, amely a buddhizmust megelőző korokból származik, de a buddhizmus őrizte meg egészen napjainkig, és ruházta fel szakrális jelentőséggel.
Amoghavajra, Vajrayana
A tantrikus ikonográfia képein azok az istenségek viselnek csonteszközöket, amelyek radikálisan szembesítenek a valóság tényével.
Kezdőknek, Lama Govinda
„Az életnek önmagában nincs értelme, csak abban a jelentésben, amit mi adunk neki. Mint az agyagot a művész kezében, átalakíthatjuk isteni formává, vagy csupán ideiglenes hasznosságú edénnyé.” (Govinda láma, 1969)
Kezdőknek, Meditáció
Ahhoz, hogy jártasak legyünk a meditációban, megtanulunk azonosulni és dolgozni a figyelemeltereléssel, ami az elme arra való hajlama, hogy gondolatokba és álmodozásokba sodródjon.
Kezdőknek
Amit a meditációval próbálunk elérni, az az, hogy megtanítsuk magunkat arra, hogyan alakítsunk ki másfajta viszonyt a gondolatainkkal és érzelmeinkkel.
Lama Govinda, Meditációs gondolatok
A jelenkor embere elveszítette ősi mágikus képességeit. Ezt pedig azért történt, mert minden figyelmét kifelé fordította, mert csak külső eszközöket keresett.
Lama Govinda, Meditációs gondolatok
Az egység szellemi értelemben a különbözőségeknek tökéletes együttműködése és a poláris ellentétek elválaszthatatlansága.
Amoghavajra, Tanítás
Rev. Amoghavajra Hargitai Gábor ünnepi beszéde. Elhangzott 2018. december 22-én, a Szeretet Buddhájának, Maitreyának szentelt ünnepen.
Lama Govinda, Meditációs gondolatok
A valóság különbözik attól, amit igazságnak nevezünk, méghozzá aképpen, ahogyan egy definíció a tényektől különbözik. A definíció minden esetben körülhatárolást jelent, úgy térben, mint időben.
Lama Govinda, Meditációs gondolatok
A természet maga adta a kezünkbe a halhatatlanság kulcsát, amikor megmutatta hogy az élet továbbadása az odaadás aktusán nyugszik.

Szeretnék hírlevelet kapni

Email listák:
Ezt a mezőt kötelező kitölteni.
Buddhista Misszió
Áttekintés

Ez a weboldal cookie-kat használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k adatait a böngésző tárolja, és olyan funkciókat lát el, mint például felismeri Önt, amikor visszatér weboldalunkra, és segít csapatunknak megérteni, hogy a webhely mely részeit találja a legérdekesebbnek és leghasznosabbnak.